tisdag 9 september 2008

NBA 08

Basket i Norden
Jag ska öppet och villigt erkänna att jag inte kan ett skit om basket. Visst, jag har hört talas om Magic Johnson och Michael Jordan, men jag har nog aldrig sett en hel match. Mina åsikter i den här artikeln grundar sig alltså inte särskilt mycket på hur verklighetstroget spelet är, utan snarare hur bra det är rent spelmässigt. Som det ska vara, med andra ord.

För något år sedan recenserade jag en tidigare årgång, tror jag (det kan ha varit EAs NBA-serie). Jag har ett minne av att det var ganska skoj men något svårbegripligt eftersom att någon skickade mig en version som var franskspråkig och som förblev franskspråkig vad man än gjorde. Basket på franska är ungefär som om Peter Haber skulle spela våldtäktsman i en Beck-film, det går inte riktigt för sig.

NBA 08 är dock all-american, through and through. Jag drog igång en match lite snabbt, kommer inte ihåg vilka lag. Det ena laget hade grönaktiga tröjor medan deras motståndare hade mer rödaktiga. Inledningsvis var jag ganska förvirrad, då jag inte kollat upp kontrollen än, och motståndarna trampade ner mig rejält. När matchen så småningom tog slut kände jag mig dock fullärd, eller ja, så fullärd en svensk nu kan bli inom basket.

Het skottmätare
Något jag har för mig saknades eller fungerade illa på det NBA-spelet jag senast spelade var skottmätaren. Nu är det dock en viktig och bra funktion som jag inte gärna hade klarat mig utan. Precis som i alla bra sportspel krävs det lite känsla i handen för att få rätt hårdhet på kastet, men även om jag förlorade med rejäla siffror måste jag nog påstå att jag lärde mig behärska skjutandet ganska bra.

I vissa lägen saknade jag möjligheten att göra något riktigt flådigt, förvisso fanns det två sorters passningar, en ful och en mindre ful, men det fanns lägen då jag önskat att det funnits möjlighet att verkligen genomborra försvaret. Kanske gör man inte så i basket, jag vet inte riktigt.

Bland de andra spellägena har vi de numera sportspelssammanhang obligatoriska lägena. Onlinespelandet funkade fint och fränt och fräscht. Inget lagg och hyggliga motståndare, kanske för att de vann varenda match utan att jag hade minsta möjlighet att göra någonting åt det. Som gammal manager-människa var dock säsongsläget mest lockande. Tyvärr visar det sig lida av en del barnsjukdomar och det är heller inte helt lätt att navigera runt sig. All in all är det ändå helt okej, och stämningen är faktiskt lite bertåkevargsk på sätt och vis. Jag skulle gärna vilja berätta hur jag menar då, men det är svårt. Stämningen är laddad, men ändå mysig, skulle nog tomtefar säga.

När det kommer till ljud och grafik är Sony som vanligt oklanderliga. Kommentatorerna är utmärkta och grafiken är dejlig, och allt annat hade varit en skräll.

Slutsats
Snabbt summerat: jag är inte särskilt imponerad eller besviken. NBA 08 är med all sannolikhet ett dugligt spel för basketentusiasterna, men jag tror inte ens att de allra största fanatikerna kommer att orka spela det här när värmen och grillfesterna dundrar in över landet.

Inga kommentarer: