tisdag 9 september 2008

Intervju med NAFS(k)s ordförande Åsa Warnqvist

Intervju med NAFS(k)s ordförande Åsa Warnqvist


Jag bestämde mig för att intervjua Åsa Warnqvist, som sedan ett par år tillbaka är ordförande för Nationella ankistförbundet i Sverige (kvack) då jag är löjligt fascinerad av den sortens föreningar. Den uppmärksamme märker nog för övrigt min kanslifetisch, som av vissa experter utdömts som sjuklig.



NAFS(k) är ingen pytteliten förening, men det är nog knappast alla som hört talas om den. Vill du beskriva vilka ni är och vad ni gör?

NAFS(k), utläst Nationella ankistförbundet i Sverige (kvack), är en eminent och trevlig förening för alla som gillar Kalle Anka och allt annat som rör Ankeborg, Musse Pigg, Disneyfilmer och liknande. Den gemensamma nämnaren är Disney och vill man få nyheter i form av vårt nyhetsbrev Kvacket, läsa artiklar om exempelvis serietecknare i vår medlemstidning NAFS(k)uriren samt gå på möten och prata med andra likasinnade ska man definitivt vara med i NAFS(k). Är man det får man dessutom den stora äran att kalla sig kollusor, och den som nu blev nyfiken och vill veta vad det betyder kan ta en titt på vår hemsida (www.nafsk.se). Där finns en massa information om föreningen och vad vi gör.

Hur är egentligen en ankist? Tittar man på bilderna på hemsidan får man lätt bilden av att ni är en nördig samling människor som leker med telefonnät och läser serier, kan det stämma? Och visst fan är det i så fall bra, och något att vara stolt åt. Att vara ankist är en nördsyssla - men hellre det än att vara massmördare eller Bamse-läsare, right?

Ankister är mycket trevliga prickar. Jag vet inte om vi är så mycket nördigare än andra som är väldigt intresserade av ett specifikt område, men om det skulle vara så är jag gärna stolt över det, ja. Däremot får jag nog utfärda en varning för din Bamsejämförelse. Ankister tenderar att också älska tecknade serier i stort och många läser och är intresserade av även Bamse. Jag är själv gammal prenumerant. Du får passa dig för att skjuta prick på oss som ligger bra till hos världens starkaste björn!

Sedan ni grundades i mitten på 70-talet har mycket hänt. Behovet av föreningar enbart för att kommunicerade med likasinnade eller för att bygga en informationsdatabas finns inte riktigt på samma sätt längre, sedan Internet blivit en viktig del av samhället. Tycker du fortfarande att det finns ett behov av föreningar som NAFS(k)?

Japp. Jag kan inte tala för andra föreningar, men vi har hur kul som helst och det är det som är kärnan. Jag kan inte se att informationsteknologins utveckling skulle ha haft annat än positiva effekter, åtminstone för vår förening. Kommunikationen mellan medlemmar i NAFS(k) har snarare varit hjälpt av den. Vi administrerar till exempel en mailinglista där man snabbt kan få expertsvar på viktiga frågor som vem Farmor Anka egentligen är farmor till och liknande.

NAFS(k) nådde i mitten på 90-talet sin topp med över 800 medlemmar och ett flitigt besökt kansli. På senare år är trenden nedåtgående, vad beror det på?

Kansliet har börjat spela ut sin roll av flera skäl, men den främsta orsaken tror jag är att vi träffas och kommunicerar på andra sätt i dag. Mailinglistan är ett bra exempel. Vi har också möten höst och vår och en årlig kongress, Ankon, där vi kolluderar och har roligt. Där kan man träffa så många fler än vad man får plats med i vår lilla kanslilokal.

Vad gäller medlemsantalet hade vi en topp i samband med att den världsberömde anktecknaren Carl Barks deltog i ett av våra möten på sitt besök i Europa 1994. Vi har sett en liten nedgång i medlemsantal de senaste åren, men det kommer fortfarande många nya medlemmar så jag är inte orolig. Jag tycker tvärtom att det är fantastiskt roligt att det finns så många personer som är intresserade av att vara med i föreningen. Det finns en massa små föreningar som inte kommer i närheten av sådana medlemssiffror som vi har

Kanslilokaler i största allmänhet är numera ett fenomen som blir mindre och mindre vanligt, återigen i och med Internets inverkan. För er del har verksamheten där också blivit allt mindre, kommer ni ändå ha kvar lokalen i en överskådlig framtid? Det tycks kosta mer än det smakar.

Tills vidare behåller vi kansliet för vi har ett lånelager för medlemmar samt ett referensarkiv med litteratur inom området som tar sin plats, men vi för ständigt en diskussion om de här sakerna så vad som händer i framtiden kan jag inte sia om.

Jag vill att folk går med i er förening, men jag antar att det är meningen att jag ska vara objektiv så jag låter dig stå för marknadsföringen; varför ska folk gå med i NAFS(k)?

Du ska väl inte vara objektiv? Jag trodde att ni var ”stenhårt och öppet subjektiva”. Då får du allt hjälpa till att marknadsföra världens bästa förening! Men om jag ska säga vad jag tycker måste det enkla svaret bli att man ska gå med i NAFS(k) om man gillar Kalle Anka. Eller andra Disneyserier- och filmer för den delen. Om man tillhör dem som ligger vaken på nätterna och undrar hur det egentligen hänger ihop med färgerna på Knattarnas mössor och deras namn, då ska man gå med i NAFS(k). Och om man vill ha roligt tillsammans med andra som också ligger vakna på nätterna och undrar hur det egentligen hänger ihop med färgerna på Knattarnas mössor och deras namn. Kort sagt: om man känner på sig att man är ankist i själen.

Tack till Åsa Warnqvist för intervjun!

Inga kommentarer: